Aanmelden met eID geeft een fout

Dit betekent mogelijks dat het certificaat van je eID niet correct tot bij de browser geraakt ter verificatie.

Indien dit nog niet het geval is, kan je best Google Chrome of Firefox (vergeet hierbij niet de eID-addon te installeren) gebruiken als browser.

Vaak lost het sluiten van alle browservensters (browser in zijn geheel) en het heropenen van de browser (Chrome/Firefox) het probleem al op. (De oorzaak van deze foutmelding ligt vaak in het plaatsen van de eID-kaart wanneer de browser reeds geopend staat.)

Moest dit het probleem niet oplossen, dan kan je best even de computer heropstarten, dit met je eID-kaart in de kaartlezer en de kaartlezer aangesloten tijdens het herstarten. Na het opnieuw starten open je de browser (Chrome/Firefox), surf je wederom naar de website en probeer je opnieuw aan te melden.

Indien het na bovenstaande stappen nog niet lukt, dien je wellicht de certificaten nog te valideren in de eID-Viewer.
Dit doe je door de eID-Viewer te openen en bovenaan te klikken op het tabblad ‘Certificates’. Vervolgens selecteer je je naam met ‘Authentication’ erachter; je vinkt onderaan het vakje aan bij ‘Always validate certificate trust’ en klikt op ‘Validate now’. Je herhaalt deze stappen voor je naam met ‘Signature’ erachter.
Zodra de certificaten werden gevalideerd, open je de browser (Chrome/Firefox) en probeer je opnieuw aan te melden.