Nieuwe Vlaamse bouwmeester bindt strijd aan tegen verkavelingen

11 juli 2016
Teaser: 

Leo Van Broeck, die vrijdag 9 juli 2016 werd aangesteld als nieuwe Vlaamse bouwmeester, is een groot voorstander van verdichting. We moeten met zijn allen op een kleinere oppervlakte gaan wonen en sommige dorpen kunnen weg, zei hij op de Vlaamse Klimaattop in april. Van Broeck is een koele minnaar van Uplace en uitdijende firma's als Essers.

De kaart van Vlaanderen is een soort splinterbom", vindt Van Broeck. "Dan weet je dat het onmogelijk is die te bedienen met het openbaar vervoer. Die kaart herschikken zal een moeilijke, maar zeer rendabele operatie worden. Vlamingen zijn echter verkavelaars van traditie uit", aldus de architect in zijn speech op de Klimaattop. "Het wordt een heel zware dobber om dat vanuit het beleid te veranderen. Ik beklaag soms onze politici die dat soort diep in de cultuur gewortelde, bijna wanpraktijken, moeten bijsturen."

Hoogbouw
Vlaanderen moet een beleid van krimp gaan voeren, vindt Van Broeck. "Als we de bebouwingsdichtheid van het Verenigd Koninkrijk zouden toepassen op de vandaag reeds bebouwde oppervlakte in België, wonen er vandaag 17 miljoen Belgen in dit land. We hebben dus nog voor 6 miljoen mensen plaats zonder nog een vierkante meter meter open ruimte bij te moeten bebouwen."

"Je moet niet bang zijn van hoogbouw", vindt hij. "In Scandinavië mag dat: een 'rural highrise'." Van Broeck doelt op een alleenstaand hoog gebouw, op het platteland.

Natuur
"Ook economische activiteit stapelen is mogelijk, dat is altijd een betere oplossing dan nog een extra stuk bos kappen, maar het is duurder", zegt hij in een verwijzing naar Essers. Ook Uplace moet het ontgelden: "Niemand wil in een shoppingcentrum gaan wonen. Tot je beseft dat de Koninginnegalerij in Brussel voor 60 procent uit huisvesting bestaat en eigenlijk een shoppingcentrum is dat nooit op slot gaat. Dat is een beter alternatief voor de Uplaces, die afhankelijk zijn van de auto en 's avonds om 19 uur op slot gaan."

Om versnipperd Vlaanderen te herschikken, moeten we sommige stukken dus terug aan de natuur geven, vindt de Bouwmeester, en andere kavels, die goed bij het openbaar vervoer liggen, verdichten.

Bron: Belga

Share: