Welke documenten moet ik als verkoper bij elkaar zoeken bij de verkoop van mijn woning?

Wie een woning wil verkopen, wordt almaar meer geconfronteerd met informatieverplichtingen ten opzichte van de kandidaat-koper. Het is daarom aangewezen om bij de verkoop van je woning beroep te doen op een vastgoedmakelaarPersoon die optreedt als bemiddelaar bij (ver)huur en (ver)koop van onroerende goederen. Deze kan je concreet informeren over de documenten die je allemaal nodig hebt.

Hieronder vind je een overzicht van de meest courante attesten en documenten:

  • BodemattestAttest dat verzekert dat de bodem van de grond of het huis in kwestie niet vervuild is.
  • EnergieprestatiecertificaatHet energieprestatiecertificaat (EPC) geeft weer hoe energiezuinig een woning is. (EPC)
  • ElektriciteitsattestDit attest wordt afgeleverd na de keuring van de huishoudelijke elektrische installatie
  • StookolieattestDit attest wordt afgeleverd na keuring van de stookolietank.
  • Kadastraal uittreksel en kadastraal planDocument dat geografische voorstelling geeft van onroerende eigendommen.
  • PostinterventiedossierDossier met maatregelen die nuttig zijn bij de uitvoering van latere werkzaamheden aan een gebouw. (PID)
  • Voor appartementen: basisakte, reglement van mede-eigendom, laatste verslagen algemene vergadering, …