CIB Vlaanderen gaat voortaan door het leven als CIB en daar hoort een volledig nieuw kleedje bij. Klik hier voor meer info.

Nog nooit zoveel klachten over MijnVerbouwPremie

Nieuws 30 september 2024
Detail page

Al meer dan 180 klachten ontving de Vlaamse Ombudsdienst dit jaar over de MijnVerbouwPremie, een recordaantal. Ter vergelijking: in 2023 kwamen alles samen 148 klachten binnen. De drie belangrijkste klachten gaan over de ingewikkelde aanvraag, de vage weigering, en de te korte beroepstermijn na de afwijzing. 

Vraag je een verbouwpremie aan, dan moet dat sinds 1 oktober 2022 via mijnverbouwpremie.be. Je kan een premie aanvragen voor allerlei renovaties die leiden tot een betere woonkwaliteit en een energie-efficiëntere woning.

De Vlaamse Ombudsvrouw Myriam Parys stelt vast dat, sinds de oprichting van die premie, het aantal klachten toeneemt. "In 2023 kregen we in totaal bijna 150 klachten, maar voor 2024 zitten we nu al voorbij de 180. Dat is veel voor onze dienst, want wij zien slechts het topje van de ijsberg."

"Alleen de mensen die overal elders het deksel op de neus kregen, zetten de stap naar de ombudsdienst, als ze nog de moed hebben."

De 3 belangrijkste klachten gaan over de ingewikkelde aanvraag, de vage weigering, en de te korte beroepstermijn na de afwijzing. "Zo grijpen te veel aanvragers onnodig naast hun premie."

Klacht 1: Weigering aanvraag te vaag en te beknopt

Mensen die een premie aanvragen, steken daar heel wat voorbereidend werk in. "Een weigering daarentegen, is vaak gemotiveerd in één vage zin, zoals bijvoorbeeld 'er wordt niet voldaan aan de eisen'."

"Als duidelijker gemotiveerd zou zijn wat niet goed is aan hun dossier, dan zouden mensen de kans krijgen om het recht te zetten. Nu lopen mensen vaak een premie mis, omdat ze de motivering niet begrijpen, doordat die te vaag en te beknopt is."

Wonen in Vlaanderen is de administratieve dienst die de verbouwpremie-aanvraag bestudeert. Hun administrateur-generaal Helmer Rooze ontkent dit puntje van kritiek niet: "Ook al is de formulering van de weigering juridisch correct, ze moet ook klantvriendelijk zijn. Daarom hebben we nu een 'heerlijk helder'-team samengesteld dat zich daar op focust."

Klacht 2: Te weinig tijd om beroep aan te tekenen

De overheid heeft 6 maanden de tijd om je dossier te bekijken, maar de aanvrager heeft slechts 1 maand de tijd om na weigering, beroep aan te tekenen. "Dat is te kort om allerlei bijkomende attesten te gaan verzamelen", zegt Parys.

Mensen moeten daarvoor aankloppen bij hun aannemer en dat kan een tijd op zich laten wachten. "Als ik een tip mag geven: wacht niet op al die attesten om beroep aan te tekenen. Je kan die achteraf nog indienen. Dus zodra je denkt dat je het er niet mee eens bent, teken beroep aan. De papieren volgen wel." Toch is het advies van de ombudsvrouw aan Wonen in Vlaanderen om hun beroepstermijn te verlengen. "Dat zou klantvriendelijker zijn."

Wonen in Vlaanderen motiveert die korte beroepstermijn als volgt: "Die is net in het voordeel van de aanvrager. Wij willen dat mensen zo snel mogelijk hun geld krijgen. En dat doen we door de doorlooptijd - dat is de termijn die loopt van aanvraag tot uitbetaling - zo kort mogelijk te houden."

“Wij mikken nu op minder dan 100 dagen, inclusief die beroepstermijn van een maand. Maken we daar 2 maanden van, dan zou je langer op je geld moeten wachten.”

Klacht 3: Aanvragen moeten eenvoudiger en toegankelijker

Mijnverbouwpremie.be is een verzameling van premies die vroeger allemaal apart moesten worden ingediend. Nu zijn ze samengevoegd, maar het zijn er wel veel. "Wij vinden dat nog te veel samen op een hoop gegooid. Het zou eenvoudiger moeten kunnen. De aanvraag is nu nog altijd eentje voor gevorderden", zegt Parys.

Rooze countert ook dit puntje van kritiek: "Het was net onze doelstelling om het kluwen aan energie- en verbouwpremies die er voor de oprichting van mijnverbouwpremie.be waren, te bundelen en zo te vereenvoudigen."

"Het stijgend aantal aanvragen en uitkeringen bewijst dat dit werkt als een trein. Wij doen er alles aan om alles zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk te maken."

Hoe vraag je een verbouwpremie aan?

Via mijnverbouwpremie.be word je doorgeschakeld naar mijnverbouwloket waar je inlogt met je burgerprofiel. "Iedereen heeft recht op een premie. Hoe lager je inkomen, hoe hoger de premie. Je moet wel werken via een erkende aannemer."

Elke provincie heeft een aantal energiehuizen waar je fysiek terechtkan om hulp te vragen bij je aanvraag. Ook de gemeente heeft woonloketten. Je kan ook altijd terecht bij 1700, het gratis informatienummer van de Vlaamse overheid. 

(Bron: VRTnws)


Structurele partners

KorfineChecknetACEGSpottoConcordiaCovastLuminusORISAsbest Consulting

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Deze browser is niet compatibel met CIB. Gebruik een andere browser om onze website te kunnen gebruiken.