CIB Vlaanderen gaat voortaan door het leven als CIB en daar hoort een volledig nieuw kleedje bij. Klik hier voor meer info.

Negen maanden na de lancering: hier wil Spotto naartoe

Partnernieuws 8 januari 2024
Detail page

Het begin van een nieuw jaar is de periode bij uitstek om terug te blikken en vooruit te kijken, en om goede voornemens te maken. Dat doen ze ook bij Spotto, dat een goede 9 maanden geleden uit de startblokken schoot. Het doel anno 2024 blijft 100% hetzelfde als bij de opstart negen maanden geleden: stapje voor stapje ervoor zorgen dat jullie, de leden van het CIB vastgoednetwerk, er beter van worden.

Waarom Spotto?


Missie en waarden

In maart 2023 werd Spotto door CIB gelanceerd. Met één belangrijke missie voor ogen: de vastgoedprofessional, jullie dus, en de consument dichter bij elkaar brengen en zo jullie reputatie en rol versterken. Niet toevallig ontwikkelde Spotto daarom een slimme zoekfunctie die inspeelt op de behoeften van de consument en de beleving versterkt. Net zoals we ook volop expertise delen, want één ding mag de consument weten: voor correcte vastgoedkennis moet je bij Spotto zijn.

De waarden zijn helder:
 

  • Makelaar first. Spotto is het eerste vastgoedplatform waarbij de vastgoedmakelaar en de syndicus écht op de eerste plaats staan. Spotto is geen concurrent, maar wil jullie versterken .
  • Niet commercieel gedreven. Spotto heeft geen commerciële belangen. Jullie bijdragen worden 100% in Spotto geïnvesteerd en zullen nooit de proporties aannemen die jullie bij andere spelers zien.
  • Gelijkheidsbeginsel. Elke makelaar is gelijk voor Spotto, en dat trekken ze ook door in de werking. Bij Spotto geen prominente positie voor de grootste betaler, of grote kortingen voor de grootste makelaar, of het meeste leads voor wie het meest betaalt.
  • Transparantie. Transparantie over hoe Spotto werkt, is essentieel. Via gebruikersgroepen worden jullie uitgenodigd om mee te denken en mee te werken aan Spotto.
     

Dat Spotto als initiatief vanuit de beroepsvereniging tot stand gekomen is, biedt garantie dat die waarden overeind blijven. Want de beroepsvereniging, dat zijn jullie.

Waar staat Spotto vandaag?


Succesvolle start

Spotto kende een succesvolle start. Tegen de lancering was er sprake van een representatief aanbod. Ondertussen bevat Spotto meer dan 40.000 panden van meer dan 1.000 vastgoedkantoren. Dat dit op zo’n korte termijn gerealiseerd werd, is de verdienste van jullie allemaal. Dat deed niemand voor en toont aan welke kracht verenigde vastgoedmakelaars kunnen hebben. Dat bewijst ook dat we het kunnen, en voluit moeten gaan voor de volgende stap: het verder opbouwen van naamsbekendheid.

Lanceringsfase: gestage groei

Met continu 40.000 panden online kent Spotto een gestage groei. Het platform wint dag na dag aan naamsbekendheid en ook in 2024 blijft Spotto verder inzetten op het verwerven van haar plaats op de markt. Spotto blijft bouwen aan de strategische positie als neutraal, objectief platform dat kennis en aanbod naar de consument brengt. Met andere woorden: het platform blijft inzetten op een voortdurende visibiliteit op zoveel mogelijk kanalen.

Welke lessen zijn er geleerd?

Een nieuw platform heeft tijd nodig om te groeien, zo simpel is het. Om Spotto als platform van de vastgoedmakelaar in de huidige markt te zetten, is tijd en volharding nodig. Maar laat ons eerlijk zijn, dit is de enige manier om als sector ook een eigen platform uit te bouwen. Om te zorgen dat Spotto minder afhankelijk is van derden en haar eigen stempel kan drukken op de vastgoedmarkt.

Moet Spotto gaan voor de nummer 1-positie? Zeker niet, dat is niet het doel. Het platform wil wél een gevestigde waarde worden die de basis legt voor sectorontwikkeling. Dat is noodzakelijk, en kan alleen met verenigde krachten. 

Zijn vandaag al de verwachtingen van iedereen ingelost? Neen. Moeten we ons daar zorgen over maken? Eerlijk? Neen. Feit is wel dat Spotto in 2024 verder en beter moet doen. De groei moet voor jullie zichtbaar en tastbaar worden. 

Waar willen ze bij Spotto naartoe?

Spotto heeft duidelijke doelen voor ogen en is daar ook transparant over. Die doelen zijn onder meer:

  • Een brug slaan tussen de consument (van morgen) en de makelaar
  • Via Spotto data verzamelen die omgezet kunnen worden in het voordeel van de makelaar en CIB. Zo kan Spotto een autoriteitspositie uitbouwen die de makelaar op het voorplan plaatst.
  • Minder afhankelijkheid van dure, commerciële platformen, voorsprong behouden, en initiatief in eigen hand houden.
     

Wat mogen jullie verwachten?

Spotto kreeg de afgelopen maanden geregeld te horen dat het aantal leads dat binnenkwam via Spotto veel te beperkt is. De ontgoocheling hierrond is begrijpelijk en wordt ook ter harte genomen.

Het platform is vandaag nog niet volwassen. Aan jullie wordt daarom alleen tijd en geduld gevraagd, tijd en geduld om te groeien. En vertrouwen, vertrouwen dat ze er bij Spotto alles aan doen om het platform verder te laten groeien. Ondertussen krijgen jullie de garantie dat ze bij Spotto hard blijven werken en bijsturen. En tegelijk krijgen jullie de belofte dat de platformbijdrage in de toekomst stabiel blijft in ruil voor een duidelijke ROI.

Nogmaals: samen hebben we de grootste data van het land! Een nieuw product in de markt zetten is een spannend proces. Dat vraagt tijd én verenigde krachten.

Spotto is een verhaal van iedereen samen. Let’s do this together!

(Bron: Spotto)

Meer informatie over Spotto: klik hier.

Structurele partners

KorfineChecknetACEGSpottoConcordiaCovastLuminusORISAsbest Consulting

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Deze browser is niet compatibel met CIB. Gebruik een andere browser om onze website te kunnen gebruiken.